Köpvillkor

Villkoren uppdaterades 2016-01-01

Orderbekräftelse

Efter att du har godkänt din order får du en orderbekräftelse via e-post. Om du inte får din orderbekräftelse, kontrollera din e-postadress och att du verkligen skickat iväg din order. Kontrollera även om vår orderbekräftelse har hamnat i mappen för skräppost. Det är speciellt viktigt att kontrollera om du har en Hotmail-adress. Kontakta oss om du är osäker. Efter att vi packat din order skickar vi ännu en bekräftelse via e-post.

Priser

Alla priser inkluderar moms med f.n. 25%.

Betalning

Du kan betala via Payson Faktura, direktbetalning via Handelsbanken, Nordea, SEB, Swedbank, förskottsbetalning via Swish eller med konto-, betal- och kreditkort direkt i webbutiken eller via PayPal och Payson.

Frakt

Vi skickar alla små beställningar (brev) med Posten och alla stora beställningar (paket) med DHL. Som kund behöver du inte själv göra detta val i kassan eftersom systemet själv känner av vikten och storleken på din beställning.

Fraktkostnader

Aktuell fraktkostnad ser du alltid i kassan innan du godkänner din order. Du som kund betalar alltid returfrakt om det gäller ett byte, ett återköp eller ångerrätt. Vi betalar returfrakt om det gäller en fellevererad produkt eller en reklamation.

Leveranstid

Aktuell leveranstid kan du alltid se i kassan. Om inget annat anges i kassan sker leverans av smycken och väggord normalt ca. 7 dagar från orderdatum om ordern betalas med kort, faktura, Swish eller direktbetalning. Övriga heminredningsprodukter levereras inom 3-4 dagar efter orderdatum om dina beställda produkter finns i lager och ordern betalas med kort, faktura, Swish eller direktbetalning. Vi reserverar oss för slutförsäljning. Lagerstatus kan du alltid se direkt på varje produktsida. Hör gärna av dig om du har frågor kring leveranstiden. Är det något som är bråttom? Vänligen hör av dig för ett närmare besked angående leveranstiden.

Policy vid saknad leverans

I de väldigt få och enstaka fall Posten och DHL inte lyckas leverera din order inom beräknad tid tar vi inget ansvar för den.

Om en order inte kommer fram inom beräknad tid trots att den är skickad avvaktar vi alltid minst 14 dagar innan en ersättningsorder skickas iväg. Detta för att ge Posten och DHL en chans att leverera. Försändelser som inte levererats inom 14 dagar kommer förmodligen aldrig fram, även om det är mycket ovanligt.

Om det blir aktuellt att skicka en ersättningsorder kräver vi att denna skickas med ett fraktsätt som är spårbart och att den frakten betalas i förskott av kunden. Detta för att vi inte ska riskera att förlora mer material och arbetstid. Det är vår samlade uppfattning under våra år som e-handlare att detta sätt brukar lösa problemet med beställningar som "inte kommer fram".

Transportskada

Om du upptäcker en skada ska du anmäla det direkt på utlämningsstället i samband med att du hämtar din försändelse. Upptäcker du skadan först när du öppnar din försändelse ska du inom rimlig tid anmäla skadan på vår sida för returer.

Fel vid leverans

Vi garanterar att de produkter du har beställt är felfria vid leveransen. Skulle du få en defekt eller fellevererad produkt ska du kontakta vår Kundservice inom skälig tid efter att du mottog ordern, dock senast 30 dagar efter att du mottog ordern. På vår sida för returer kan du kontakta oss om du vill göra ett byte eller återköp. Du måste kontakta oss INNAN du skickar tillbaka något vid ett byte, återköp eller ångerrätt för att få ett returnummer.

Om produkten tagit slut eller är försenad

Om någon produkt är tillfälligt slutsåld eller försenad i leveransen till från oss restnoterar vi den saknade produkten och sänder resterande varor till dig. Då slipper du vänta. Vi bevakar din order och sänder den restnoterade produkten till dig när den inkommit i lager. Naturligtvis sker detta utan extra kostnad för dig och självklart kan du avboka din order om du inte vill vänta. Kontakta oss på adressen kundservice@designlina.se.

Garanti

Vi garanterar att de produkter du beställt är fria från tillverkningsfel under ett (1) år från den dag du mottog ordern. Detta gäller dock under förutsättning att du som kund har följt de skötselråd som medföljer alla smycken.

Byten, Återköp & Ångerrätt

Som kund hos oss har du rätt att ångra ett köp inom 30 dagar från den dag du mottog ordern. Ångerrätten motsvarar traditionellt öppet köp och fri returrätt. På vår sida för returer kan du kontakta oss om du vill göra ett byte eller återköp. Du måste kontakta oss INNAN du skickar tillbaka något vid ett byte, återköp eller ångerrätt för att få ett returnummer. Vi ansvarar inte för förlust eller eventuella skador som uppkommer på produkten under transport till oss. Retur till oss får inte ske som postförskott, rekommenderat brev eller mot efterkrav. Vi betalar tillbaka produktvärdet när ditt ärende är hanterat, dock senast 30 dagar efter att vi har mottagit din retur.

Angående retur av kundanpassade produkter

Speciellt kundanpassade produkter omfattas inte av ångerrätt. Detta eftersom vi inte kan sälja en kundanpassad produkt igen till en annan kund. Om du vill returnera en produkt som vi anpassat särskilt för dig, t ex. ett halsband med egen text som namn eller liknade. Då betalar vi endast tillbaka summan för det material av produkten som vi kan sälja igen. Har du t ex. beställt ett halsband med namnbrickor kommer vi göra ett avdrag för vår materialkostnad för brickorna.

Reklamation

Som kund hos oss har du alltid 3 års reklamationsrätt förutsatt att det är något fel på produkten. Meddelande om fel på produkten måste lämnas inom skälig tid från det att du som kund upptäckte eller borde ha upptäckt felet. På vår sida för returer kan du kontakta oss om något är fel med din produkt. Du måste kontakta oss INNAN du skickar tillbaka något vid en reklamation. Obs! Spara kvittot/garantisedeln för ordern för att underlätta vid en eventuell reklamation. Reklamationsrätten för en produkt upphör under alla omständigheter efter tre (3) år. För reklamation av kundanpassade produkter, läs avsnittet "Angående retur av kundanpassade produkter" ovan.

Vi är tacksamma för din hjälp med att påpeka eventuella felaktigheter på produkten. Vi försöker alltid att göra allt vi kan för att rätta till felet och göra dig nöjd.

Hur du gör för att skicka tillbaka en produkt till oss vid byte, återköp, ångerrätt eller reklamation

För att vi ska kunna godkänna en retur som skickas till oss oavsett om det gäller ett byte, ett återköp, ångerrätt eller en reklamation är det viktigt att du följer punkterna nedan.

Vid tvist

Vid eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer.

Ej utlösta paket

På grund av de höga kostnaderna för hantering av ej utlösta paket kommer vi att debitera dig samtliga kostnader om vi får tillbaka ett ej utlöst paket.

Du debiteras från och med 1/1 2009 199 kr oavsett köpesumma, för att täcka våra administrativa kostnader, frakt och returfrakt. Vid utebliven betalning efter påminnelse vidtar vi i samtliga ärenden betalningsrättsliga åtgärder via inkasso och Kronofogdemyndigheten.

Övriga villkor

För att handla hos oss måste du vara över 18 år. I annat fall krävs målsmans godkännande. I och med att du godkänner din order garanterar du att du är 18 år eller äldre.

Vi förbehåller sig rätten att göra en kreditupplysning på utvalda kunder.

Välkommen till oss! Vi kommer att behandla din order med största omsorg.